zaterdag 5 april 2008

Een overzicht van onze eerste week stage rond de bachelorproef…

AXENROOS (class 5 and class 6)

Doorheen de stage merkten we op dat de kinderen soms wat moeite hadden om zichzelf uit te drukken, zowel verbaal als non-verbaal.
Daar wilden Nele en ik verandering in brengen. We staken de hoofden bij elkaar en kwamen op het idee om de axenroos te introduceren.
De axenroos is een manier om de gedragingen van mensen te ordenen. In die roos is niet alleen de plaats belangrijk ( pauw, uil ...) maar vooral ook de onderlinge relaties. ( wisselwerking leeuw/kameel ...)



Iedereen heeft eigenschappen van alle dieren in zich of zou die althans moeten hebben, want mensen zijn pas sociaalvaardig als ze alle axen kunnen bewandelen, m.a.w. als ze zich kunnen aanpassen aan ‘de andere’.
Deze axenroos wilden we niet zomaar overnemen. Om alles zo herkenbaar mogelijk te maken voor de kinderen pasten we hier en daar de dieren aan. Zo werd onder andere de bever vervangen door de mier. Onze aandacht ging niet alleen naar het communiceren met elkaar, maar ook over het goed voelen in je lichaam.
Na wat brainstormen kwamen we tot de ideale mix.



Alle dieren werden tijdens een eerste les voorgesteld aan de hand van een feestelijk verhaal (waarvoor we onze hersenen moesten pijnigen :) )
De kinderen waren geboeid, want tot onze grote verbazing konden ze alle karaktereigenschappen uit het verhaal afleiden. De leerlingen van klas 5 en klas 6 waren al volledig in de ban.
Na het verhaal maakten ze uitgebreid kennis met Sjef, the lion and Kadosj the camel. Na het opsommen van de belangrijkste eigenschappen en deze gegoten te hebben in een identiteitskaart werd het tijd voor wat ACTIE.
De stoelen werden opzij geschoven en we speelden enkele spelletjes.

Op die manier werden de kinderen nog meer vertrouwd met de dieren. Zo werden de kamelen blind en moesten ze leren vertrouwen op de leeuw, die hen rondleidde op school, zo stond er plots een reuzenspiegel op de speelplaats waarin de leeuw instructies gaf en zo moesten ook de kamelen lopen voor hun leven, want de leeuw ging hen niet zonder te betalen laten overlopen.Op die manier gingen we gedurende de hele week te werk. Eerst werden de dieren uitgebreid besproken, daarna werd er meer speelser te werk gegaan.






















Zowel voor de kinderen als voor ons waren het een aangename en leerrijke lessen.

OP STAP MET PETER (class 1)
































LET’S TALK (class 5 and class 6)

Deze week mochten we ons spelbord, dat al 2 weken op onze kast lag, meenemen naar school.
De kinderen waren heel verbaasd toen ze het grote spelbord zagen.
Wat zou er hen nu weer te wachten staan? :)

Teacher Nila en ik brachten een heus babbelspel mee dat voorzien was van kwaliteitskaarten, ik hou (niet) van kaarten, een vragenfiche, gevoelskaarten en uitbeelden van emoties.





Bij het spelen van het spel konden we aan de gezichten van de kinderen van klas 5 en klas 6 afleiden dat ze het super vonden.In het begin waren de kinderen wat onzeker, maar algauw kwamen de tongetjes los.




Naast het spelbord maakten de kinderen hun eigen NYOTA-wall. De kwaliteiten vielen met bakken uit de sterrenhemel.















... My little stars from class 5 and 6 ...




Zelfs tijdens de pauze kregen de bengels er niet genoeg van: “Teacher Analies and teacher Nila, can we play the game again?” :)
Het was een geslaagde afsluiter van een leuke, gezonde en sportieve week!
We kijken al uit naar volgende week!



Teacher Analies.. X

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoikes,

Tis binna gedoan wi! Nog 10 daogn e je zi were in België. Geniet nog maar met volle teugen van je stage daar. Je zal het nog missen als je terug in België bent. En het weer ook, want hier is het wel wat kouder veronderstel ik.

Vele groetjes, van jon nichte.
Tot je terugkomst, geef je geen feestje?

BTW: cercle - bergen was 0-0 morja, da wist je wss aol!

*-* XxX *-*