donderdag 13 maart 2008

Een drukke week stage in de Pond Spring School…

Voor de kinderen van de hoogste klassen (class 5, 6 & 7) begon de week vol spanning, want op maandag hadden zij een examen van… jawel, FRANS.
De kinderen hadden de week voordien al enkele examens, maar maandag was het onze beurt om de leergierige leerlingen van de Pond Spring School een examen voor te schotelen.

Eigenlijk best spannend, want het was ook voor onze de eerste maal dat we een examen mochten opstellen.
Vooraf gingen we ten rade bij teacher Michael en hij legde het examensysteem tot in de puntjes uit. Super!
Teacher Nila en ik staken onze hoofden bij elkaar en stelden een examen op. We probeerden er wat variatie in te steken. Ik denk spontaan aan meerkeuzevragen, tekeningen waar de leerlingen de vertaling van moeten noteren…

Een examen opstellen is best leuk! Of de punten ook ‘zo leuk’ waren, moesten we afwachten…
Wij waren heel erg benieuwd naar de resultaten. Hadden we al veel bereikt met de kinderen? Wat kunnen ze goed? Waaraan kunnen we nog werken?

We wilden de kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op het examen. Daarom hebben de vorige week vrijdag klasoverschrijdend gewerkt.
De leerlingen van mijn klas, class 5 en de leerlingen van class 6, de klas waar teacher Nila op die dag lesgaf, maakten vrijdag kennis met een heel andere manier van werken.
We hebben het werken in hoeken geïntroduceerd (cornerwork). Op een speelse, maar toch leerrijke manier kregen de kinderen de kans om in groepjes de voorbije leerstof aan de hand van spelletjes in te oefenen.
De meeste leerlingen hadden weinig problemen met de hoekenwerken. Bij anderen ging een alarmbelletje rinkelen.
Er was nog werk aan de winkel! Sommigen schrokken dat ze écht wel moeten studeren aan de Franse taal. Er is veel oefening nodig. Voor sommige leerlingen aan het hoekenwerken begonnen, hadden ze daar nog niet echt het besef van. Wat oefening was deze namiddag wel goed meegenomen!

Ik moet eerlijk toegeven dat het werken van in hoeken van vrijdag een slimme zet was, want de resultaten van de examens mochten er wel zijn!
Onze hoogste score voor het examen is 95% en slechts 3 kinderen zijn niet geslaagd voor het examen.
Nele en ik waren eigenlijk wel een heel klein beetje trots. Ons vele werk en onze vele inspanningen werden beloond!
De leerlingen beheersen de leerstof én we kunnen de volgende weken verder bouwen op de leerstof die ze nu reeds bezitten.
Zalig toch?!

Ook in de andere klassen werd deze week goed gewerkt. In de jongste klassen werkten we onder andere met de klok.
Het kloklezen werd ook verwerkt in de lessen Frans. We koppelden de reeds geziene leerstof (the numbers in French) met wat nieuwe leerstof (het kloklezen). De kinderen hadden de leerstof vlug beet en wij konden de les wat creatiever aanpakken.Algauw werden heel wat klokken op het bord getekend, waar allerhande spelletjes mee gedaan werden; in het Frans wél te verstaan! :)

















In de jongste klassen hebben we een soort van beloningsysteem ingevoerd. Het viel ons tijdens het lesgeven écht op dat de kinderen heel vaak fouten van het bord overpennen.
We vroegen de kinderen heel vaak om daar aandacht aan te schenken, maar dat had weinig effect.
Liever als eerste klaar, dan een schriftje zonder fouten! Teacher Nila en ik wilden daar verandering inbrengen.
We besloten om de kinderen te belonen op een leuke manier.


We deden dat als volgt: wanneer de leerlingen géén enkele fout in hun schriftje hadden bij het overschrijven van het bord, dan kregen ze een mooie tekening in hun schrift en een pluim van de teacher.
Ik moet toegeven dat deze manier van werken al enkele weken perfect lukt! De kinderen zijn heel erg gemotiveerd en schrijven nog nauwelijks fouten over van het bord.
Ze kijken er elke keer naar uit om een tekening in hun schrift te hebben en tonen deze met veel trots aan de rest van de klas, wat op zijn beurt ook wéér de anderen motiveert! :)
Wat een tekening, een pluim en een dikke duim toch niet allemaal kan doen

bij de kinderen…

Morgen staan er terug enkele lesuurtjes DANS op het programma, zowel één van mijn favorieten als één van de favorieten van de kinderen.
Ik kijk er al naar uit om samen met de kinderen de pannen van het dak te swingen. Tot op vandaag zijn de vogeltjesdans en de hocky pocky een groot succes! Zowel groot als klein, jongens als meisjes… IEDEREEN danst mee.
Zelfs de leerkrachten kunnen niet op hun stoel blijven zitten. Op vrijdag lééft de Pond Spring

School.
Ik kijk er al naar uit!









Teacher Analies... xX

1 opmerking:

Anoniem zei

DAG LIESKE EN NELE,
WAT DOEN JULLIE PRACHTIG WERK.
IK ZIE DAT JULLIE ECHT GEMOTIVEERD ZIJN.
JULLIE DOEN EEN GROTE INSPANNING OM HET VOOR DIE KINDJES ZO AANGENAAM MOGELIJK TE MAKEN.
VAN MIJ ZEKER EEN GROTE PLUIM.
MAMA VAN ANNELIES.